Veelgestelde vragen - By Rhiannon
652
page-template-default,page,page-id-652,qode-quick-links-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,hide_top_bar_on_mobile_header,columns-4,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Veelgestelde vragen

 

 

Dekt ziektekostenverzekering een behandeling / consult?

Nee, de ziektekostenverzekering dekt de kosten van consult bij mij niet. Een consult bij mij is een investering in je gezondheid op de lange termijn. Je leert enorm veel over voeding, dat wat het met je lichaam doet en krijgt praktische handvatten om dit in de praktijk eigen te maken. Ik ondersteun je in het gehele proces vanuit mijn eigen ervaring (hoef je het wiel zelf niet meer uit te vinden) en vanuit theoretisch oogpunt. Mocht je eerst een vrijblijvend gratis kennismakingsgesprek willen hebben, geen enkel probleem! Het is belangrijk dat het klikt, dus bel me gerust op, plannen we wat in!

 

Wat is orthomoleculaire voedingsleer?

Gericht op het creëren en in standhouden van een optimale beschikbaarheid van alle moleculen die het lichaamssysteem nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren en (ook op langere termijn) gezond te blijven. Zie deze pagina voor meer informatie hierover.

 

Schijf van vijf versus orthomoleculaire voeding

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum heeft iets andere invalshoeken dan de orthomoleculaire principes. Zo heeft de Schijf van Vijf nog erg veel zuivel, tarwe in het menu verwerkt op een dag. De orthomoleculaire principes gaat uit van veel meer groente, meer vocht, minder zuivel, minder graanproducten, minder kaas, meer plantaardige eiwitten dan dierlijke eiwitten, etc. Het kijkt naar je lichaam als een systeem, waarbij vitamine, mineralen en spoorelementen onontbeerlijk zijn. De vetten, eiwitten en koolhydraten zijn helemaal afgestemd op wat jouw lichaam nodig heeft om zich weer goed te voelen en van eventuele lichamelijke klachten af te komen. Daarnaast kijkt de orthomoleculaire voedingsleer ook echt naar wat de persoon nodig heeft. De een moet wellicht bepaalde groenten of fruitsoorten even laten staan. De Schijf van Vijf kijkt niet op persoonsniveau. Mocht je hier vragen over hebben, neem gerust even contact op.

 

Orthomoleculair versus vega(n) eten

In de orthomoleculaire voedingsleer wordt er – ondanks dat er veel meer plantaardige eiwitten en vetten aangeraden dan dierlijke – nog wel vis en vlees gegeten. Dit omdat ons lichaam dit nodig heeft, volgens de uitgangspunten van de orthomoleculaire voedingsleer. Zelf ben ik ondanks deze kennis overgestapt op een volledig plantaardig menu. Ik voel mij hierdoor fijner, energieker en de ethische kwestie van het dierenleed en milieuvervuiling gaat mij ook aan het hart. In mijn consults zal ik het eten van vlees/vis niet afraden. Ik kan je wel leren over wat het met je lichaam doet en welke alternatieve keuzes er allemaal te maken zijn. De keuze is dus helemaal aan jou.

 

Hoe zit het met supplementen?

Naast orthomoleculaire natuurvoedingsadviseur heb ik ook de opleiding orthomoleculaire suppletie behaald. Mocht ik tijdens een consult een tekort ontdekken die door voeding niet of te weinig binnen in je lichaam binnenkomt, dan kan ik een supplement aanraden. Dit is volledig voor eigen keuze.

 

Maar ik eet al gezond?

Zo begon en dacht ik ook! Ik at al veel groente, mijn ontbijt was voor mijn gevoel gezond. Met de achtergrond van orthomoleculaire voeding in relatie tot de lichaamsfunctie in ons lichaamssysteem, ben ik erachter gekomen dat het toch nog heel veel beter kan. Zo is het raadzaam om niet teveel eiwitten te combineren, of fruit en koolhydraten van eiwitten gescheiden houden. Van deze chemische processen had ik nog geen verstand… Voor mij uiteindelijk geen grote moeite om deze omslag te maken naar nóg gezonder, want ik heb alles net zo lekker gehouden. Dit wil ik jou ook leren!

 

Ik heb geen begeleiding nodig? Advies is voldoende?

Helemaal goed. Kom alleen voor de intake, hier krijg je al gelijk een (eerste) praktisch advies mee!

 

Waarom naar jou?

Ik heb zelf jaren lang met klachten rond gelopen die ik inmiddels door (bijna alleen) voeding heb kunnen oplossen. Mijn eigen ervaring in deze zoektocht naar een gezonde levensstijl in deze hectische samenleving gaat jou helpen. Niet het wiel hoeven uitvinden zoals ik dat heb gedaan. Aangezien deze levensstijl wellicht ook andere producten in de voorraadkast vereisen, weet ik inmiddels waar je dit kwalitatief en relatief goedkoop kunt krijgen, hoe en wanneer je tijd vrij maakt voor koken, hoe je je omgeving mee krijgt in deze verandering, of gewoon een luisterend oor, want een verandering is al lastig genoeg. Naast mijn eigen ervaring in deze zoektocht heb ik ook veel andere mensen en bedrijven mogen adviseren in grote verandertrajecten tijdens mijn consultancy ervaring in het bedrijfsleven. Ik kan hierdoor goed naar de klant luisteren en het advies geheel daarop aanpassen.

 

Ik kan onverhoopt niet komen

Geen probleem, meld je 24 uur van te voren even af bij mij via de e-mail (zon- en feestdagen niet meegerekend).

 

Is het een dieet?

Nee! Het is een levensstijl, eentje waar je lekker eet, 80-20 regel aanhoudt en daarom dus nog steeds kan genieten van bepaalde dingen en waar je uiteindelijk zoveel energie voor terug krijgt. Met het eten van zulke lekkere dingen zal het ook niet voelen als een ‘gekke levensstijl’ of iets dergelijks.

 

Hoe lang gaat het traject duren?

Dat is helemaal afhankelijk van met welk doel en wens je binnenkomt. Afvallen duurt over het algemeen wat langer dan alleen wat kneepjes leren van nog gezonder eten. Van lichamelijke klachten afkomen kan ook langer duren, omdat je lichaam weer helemaal gereset moet worden. Neem eens contact op, dan kan ik een inschatting voor je maken!

 

Ik gebruik medicijnen, kan ik alsnog meedoen?

Ja. Ik houd rekening met je medicijngebruik in de voedingsadviezen.