5 simpele tips die ontstressen in jouw leven vergemakkelijkt - Deel 1 - By Rhiannon
1743
post-template-default,single,single-post,postid-1743,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,hide_top_bar_on_mobile_header,columns-4,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

5 simpele tips die ontstressen in jouw leven vergemakkelijkt – Deel 1

Ontstressen in 5 simpele stappen

Ik realiseer mij dat mijn leven sinds drie jaar enorm is veranderd. Ik bevond mij nog in een hectische consulting-baan, waar ik maar weinig écht gelukkig van werd. Ik was zelfs op vakantie nog redelijk gestrest. Ik twijfelde of ik mijn werk e-mail wel of niet zou moeten uitschakelen. Nadat ik een lastig e-mailtje las, besloot ik om mijn werk e-mail helemaal uit te schakelen. Schuifje naar links. Sindsdien heb ik stapsgewijs meer van dit soort veranderingen doorgevoerd die mijn stressniveau drastisch verminderd hebben.
Dit gun ik jou ook! Hier alvast vijf krachtige tips die mij enorm helpen.

 

  1. Notificaties uit

Wanneer ik met iemand in gesprek ben en de telefoons liggen op tafel, dan is mijn scherm altijd zwart. Bij de meeste mensen om mij heen zie ik de Whatsapp-gesprekken binnen blijven komen op het scherm. Na die werk e-mail uitschakelen op vakantie, heb ik bijna alle notificaties uitgezet. Het mooie van de meeste apps is dat je zover kunt gaan als je zelf wilt; geen berichten meer op je toegangsscherm, alleen een berichten-aantal-nummertje of helemaal uit. Kijken wanneer jij er ruimte voor hebt. Je bent misschien niet altijd meteen op de hoogte, maar wat een rust geeft het mij niet continu afgeleid te zijn!

 

  1. Gedachtes op papier zetten

Ik heb me wat afgemaald en gepiekerd in mijn hoofd. Ik realiseerde mij deze vakantie dat ik dat (bijna) niet meer doe. Ik voel me uiteraard nog wel eens rot, maar malen voor slapen, dat doe ik niet meer. Wat mij enorm helpt is het opschrijven van ‘zorgpunten’. Enerzijds lucht dit op. Ik geef de dingen een plekje en druk het niet weg. Anderzijds geeft het mij inzicht: ‘kan ik acties ondernemen om het nu op te lossen?’ Nee? Dan heeft het ook geen zin er zorgen over te maken. Overigens werkt het ook voor positieve gedachten 🙂 schrijf ze op! Uit je hoofd, naar je lijf. Schrijven helpt hierbij, je hersenen registreren de beweging!

 

  1. Acties (blijven) opschrijven

Hoewel deze tip een inkoppertje lijkt, betrap ik mijzelf er vaak genoeg op dat wanneer mijn hoofd vol zit, dit vaak komt omdat ik toch acties probeer te onthouden. Of het irriteert mij dat acties her en der verspreid staan. In mijn notitieboekje, op mijn laptop of telefoon. Nu maakt het mij niet meer uit waar ik het opschrijf, het staat in ieder geval ergens en maakt mijn hoofd weer een heel stuk leger.

 

  1. Sneller keuzes maken

Oké. Ik moet eerlijk bekennen, ik sta erom bekend een enorme twijfelkont te kunnen zijn, maar work in progress! 1). Ik erken het. 2). Met elke keuze probeer ik in een split-second te kiezen. 3). Vaak weet ik diep van binnen wel wat ik moet kiezen. Doordat ik beter in contact sta met mijn gevoel, geeft keuzes maken mij nu juist meer rust. Dan maar handelen met de gekozen keuze, het is nog altijd beter dan er weer over te piekeren en mij af te vragen welke optie nou de beste is.

 

 

  1. Me-time in agenda

Vroeger kon ik wel zeven afspraken op een dag hebben, om vervolgens soms de helft last minute – tot overlast van de ander – weer te cancelen. Te vermoeid. Nu weet ik beter wat ik ongeveer kan hebben en houd ik hier rekening mee in mijn agenda. Ik doe de dingen die belangrijk zijn voor mij en plan bewust ‘Rianne-tijd’ in mijn agenda.
Welke tips pas jij bewust of onbewust al toe? Of wat helpt jou om je hoofd rustiger te krijgen? Laat het hieronder weten!

 

Tekst en fotocredits: Rianne Janssen
Geen reactie's

Geef een reactie