Gezonde orthomoleculaire voedingspatroon eigen maken met basisstappen
1630
post-template-default,single,single-post,postid-1630,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,hide_top_bar_on_mobile_header,columns-4,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Gezond eten, maar weinig tijd?

JE WILT WEL GEZOND ETEN, MAAR JE HEBT WEINIG TIJD.
HOE DOE JE DAT?

Een tijdje terug poste ik op Facebook een berichtje waarin ik op een zondag vier gezonde maaltijden heb bereid in een uur. Maaltijden preppen voor de rest van de week is een hele handige manier om gezonde voeding binnen te krijgen, zonder uren in de keuken te hoeven staan na je werk.
Hoe ik dat heb gedaan, lees je hier!

 

SAMEN KOKEN SCHEELT TIJD

Oké, allereerst heb ik een hele lieve vriend die mij erbij heeft geholpen. Dus laat zeggen als je het echt alleen moet doen, je misschien 1,5 uur kwijt bent. En ik moet ook zeggen, we gingen als een (geoliede) machine. Muziekje erbij en gaan! Dus als je misschien iets meer de tijd neemt kost het uiterlijk 2 uur. Een half uur per gezond gerecht. Niet slecht toch?

 

WAT KOST WEINIG TIJD EN IS TOCH GEZOND?

We hebben twee soepen gemaakt, deze zijn namelijk handig om in te vriezen. Een courgette broccoli soepje (zie link voor inspiratie) en een rode linzen soep. Daarnaast hebben we een Aziatisch gerecht helemaal voorbereid en voorgesneden. Denk aan paksoi, broccoli, uitje, champignons en de basmati rijst alvast klaar gemaakt met kurkuma kruiden. Allemaal groentes en ingrediënten die je prima van te voren kunt snijden, in de koelkast kunt bewaren en de volgende dag kunt wokken. Het (wok)sausje hebben we ook van te voren al gemaakt. Het o-zo-lekkere-favoriete-pindasausje. Zelfs niet-vega’s smullen hiervan!

 

Het laatste gerecht was een (boekweit) pasta met sla, tomaatjes en een avocado-edelgist-pesto (men neme; een rijpe avocado, een beetje water, een paar eetlepels edelgistvlokken, geroosterde pijnboompitjes en een klein beetje basilicum, roeren maar en yam!)

 

Na je werk haal je de soepjes uit de vriezer (nog handiger; ’s ochtends voor je naar werk gaat) en warm je op. Top af met kokoschips, pitten, noten, zaden, edelgistvlokken, extra (verse) kruiden, kiemen, et cetera. Aziatisch gerecht: alles in de wok en wokken maar! Voor max 10 minuten en ook de pasta hoef je alleen nog maar op te warmen of kun je als koude pasta salade eten.

 

Nog een paar tips:
  • Maak meer en vries het in, zo heb je altijd wat gezonds in huis, ook als je geen tijd/zin hebt
  • Koop voorgesneden groentes om tijd te besparen
  • Koop eventueel diepvriesgroente en fruit
  • Bestel een gezonde salade online
  • Wanneer je tijd heb kook wat peulvruchten (linzen, bonen) en granen (rijst, quinoa, boekweit) en vries het in

     

OEFENING BAART KUNST 

Ik weet nog goed dat ik in het begin van mijn gezonde kookkunsten journey ik uren heb getuurd naar de recepten en ingrediëntenlijst. Nu draai ik (meestal) mijn hand er niet meer voor om en pas ik het recept maar al te vaak aan. Ook bedenk ik nu vrolijk zelf gerechten. Kortom, oefening baart kunst en het komt vanzelf in je systeem als je hier tijd voor maakt. Ik geloof wel dat, dat een hele belangrijke mindset is!

Het is heel goed mogelijk om gezond te eten met weinig tijd, maar het vergt altijd inspanning en aandacht. En dat wat je aandacht geeft groeit weer. Dus vind je het belangrijk om goede voeding binnen te krijgen? Maak hier dan tijd voor, leer, proef en probeer! En zorg dat je partner je hierin steunt! Dat scheelt op zijn minst de helft van de tijd en plezier.

 

GET INSPIRED!

Wat vind jij het lastigst aan gezond eten en een gezonde levensstijl? Is het de tijd die je ervoor vrij moet maken? De boodschappen? De inspiratie? Laat het me weten en misschien kan ik er een blog aan wijden! Of meld je aan voor mijn besloten Facebook Groep. Hier steunen we elkaar richting een gezonde natuurlijke levensstijl.
Geen reactie's

Geef een reactie